Op 20 december 2022 ergens tussen 16.00u en 17.00u presenteerde de commissie Wet Wapens en Munitie haar adviesrapport aan de minister van Justitie en daarna is het rapport gepubliceerd. Onze minister van veiligheid en justitie Yeşilgöz heeft de tijd genomen om het even te laten bezinken en is gisteren met een reactie gekomen. Wil je weten wat er in hoofdlijnen in haar reactie staat? Lees dan hier verder.
In december was ik aardig positief over de adviezen die gegeven werden door de commissie Wet wapens en munitie. Natuurlijk…. je kan het met sommige adviezen helemaal eens zijn en sommige eisen kan je vast wat minder in vinden. Maar he, al met al was het volgens mij een prima advies.
Als je meer wilt lezen over alle adviezen die destijds gegevens zijn, het volledige bericht over het rapport is hier na te lezen https://www.sport-schutter.nl/2022/12/21/de-adviezen-van-de-commissie-wwm/
Inmiddels zijn we een goed half jaar verder en de minister heeft gister een reactie op het rapport gegeven.
De reactie
De eerste twee pagina’s mag je voor lief nemen. Dit is praktisch een herhaling van wat de opdracht was van de commissie die in december 2022 het rapport opgesteld heeft. Pas op pagina 3 (en eigenlijk 4) wordt het interessant.
Het is goed om te horen dat de minister een aantal thema’s op/aan wil pakken. Zo wil ze het begrip overdragen verder uitwerken. Dit voorkomt inderdaad een hoop gezeur over de interpretatie van het begrip. Wanneer is iets wel of wanneer is iets geen overdracht bijvoorbeeld. Daarnaast wil ze serieus kijken naar de verlichting van administratieve lasten bij de politie, lees het langer geldig laten zijn van het verlof en het verbieden van 3D printen van wapens.
Waar ik meer moeite mee heb is dat ze schrijft dat ze wil kijken naar een meldplicht voor verenigingsbestuurders. Dit zou ik houden dat: “bestuurders melding doen bij de overheid over leden met een wapenvergunning waarbij bijvoorbeeld twijfels zijn over de psychische gesteldheid.” Dat is opzich een goed punt natuurlijk alleen waar het naar mijn mening verkeerd gaat is het stukje “plicht”. We hebben nu al het meldpunt bij de KNSA. Dit is geen plicht maar hier kan je wel je “zorgen” kwijt. Bij twijfel denk ik dat je altijd eerst in gesprek moet gaan met de verlofhouder. Afhankelijk daarvan doe je wel of geen melding. Als het een plicht wordt en er gaat wat mis maar je hebt hier totaal geen idee van…. wat gebeurt er dan? Wordt er dan verwezen naar de plicht en wordt je als bestuurder aangekeken?
Ander punt waar ik zelf niet vrolijk van wordt is dat de minister niet mee wil in het definitief schrappen van het gedrocht “de E-screener”. Dit stukje software heeft al voor zoveel problemen gezorgd bij sportschutters en jagers dat er gewoon niet anders geconcludeerd kan worden dan dat dit in mijn ogen een mislukt project is. De minister wil echter gaan kijken of ze toch niet de E-screener aan kan passen zodat het toch gebruikt kan worden ter beoordeling van (aankomende) verlofhouders.
Op het einde van pagina 5 gaat de minister in op het opzetten van de nieuwe wapenwet. Hierin staan eigenlijk 2 interessante dingen. Een hiervan is dat de minister het mogelijke verbod op “zware” luchtbuksen hier in mee wil nemen. Het laatste woord is dus nog niet gesproken over deze groep wapens. Tweede punt is dat de minister eigenlijk meer zekerheid wil dat er ook maar geen klein beetje twijfel is over een persoon waaraan het verlof wordt verleend. Hoe dit er precies dan uit gaat zien is mij niet helemaal duidelijk maar het zal vast concreet worden gemaakt in een nieuwe wapenwet.
Laatste puntje is wel dat de minister eerder zegt de administratie te willen verlagen (dus te willen kijken naar langere geldigheid van het verlof) maar op deze pagina wel aangeeft dat dit ondergeschikt is aan de veiligheid van onze maatschappij. Kortom, dit klinkt mij als indekken van het toch niet langer geldig laten zijn van het verlof in de nieuwe wapenwet. In principe staan wij als verlofhouders dagelijks onder controle van KCT. Als zij een melding krijgen of tijdens een bezoek iets aantreffen wat niet in de haak is dan kunnen je wapens ingenomen worden. Tot nu toe heb ik nog niet gezien dat het verlengmoment een reden is om je verlof in te trekken en niet te verlengen. Ja, behalve natuurlijk als je geen 18 stempels hebt gehaald maar dat bedoel ik hier niet mee.
Conclusie
Er wordt in de 7 pagina’s lange reactie behoorlijk wat geschreven maar tot nu toe is er nog weinig concreet. Wel weten we nu dat de minister in tegenstelling tot wat in het rapport “Ringen om de roos” is aangegeven juist wel gaat kijken naar onder andere een verbod op zware luchtbuksen en het reanimeren van e-screener. Het voelt een beetje als “Leuk rapport jongens, goed gedaan! Maar ik doe toch even net wat anders.” Jammer, want dit voelt wel een beetje als verloren tijd van de commissie. Hopelijk komen deze bovenstaande punten niet terug in een nieuwe wapenwet. De minister geeft aan dat in de tweede helft van 2024 een concept voorstel gepubliceerd kan worden. Kortom, in die tussentijd wachten we belangstellend af.
De volledige reactie kan je hier teruglezen: beleidsreactie eindrapport commissie wet wapens en munitie en plan van aanpak.
Groet Sport schutter
P.S. nog even dit: Vind je m’n artikelen leuk / nuttig om te lezen? Zou jij ook een kleine bijdrage willen leveren aan deze site? Zelfs een kleine donatie betekent heel veel voor mij en natuurlijk ook voor deze site! Hiermee kan ik meer reviews schrijven, het domein onderhouden en een klein beetje terug krijgen voor de diverse projecten die ik programmeer. Zou je een kleine donatie willen doen? Klik dan hier!
Heb € 10 gedoneerd.
Hartelijk dank daarvoor Anton!