Afgelopen week las ik op diverse sites positief nieuws over het herladen in Belgie. Bijna aan het eind van het vorige jaar werd dit namelijk door een uitspraak (tijdelijk) verboden. Hierdoor zaten schutterijen, sportschutters en jagers die herladen met een probleem terwijl dit al jaren geen probleem was. Gelukkig is er dan nu licht aan het einde van de tunnel. Meer weten? Lees dan vooral verder!
Lees meerCategorie: Wet en regelgeving
Zware luchtdrukwapens onder vuur
Het is weer eens zover. Om de zoveel tijd komt er weer een oproep om “zware luchtdrukwapens” te reguleren. Op dit moment worden er ook vragen in de tweede kamer over gesteld. Een kort artikel met filmpje van een journalist die deze wapens “nauwkeurig” onder de loep neemt, de vragen die gesteld worden aan de tweede kamer en waarom ze in mijn ogen de plank op sommige punten misslaan. Geïnteresseerd? Lees verder!
Lees meer
Schietsport? Niet bij Interpolis!
Airsoft en schietsport, ik zie het zelf als twee compleet gescheiden werelden. Dat komt voornamelijk door de manier waarop we beide onze sport beoefenen. Toch hebben wij ook iets gemeen en dat is dat we beide vallen onder de wet wapens en munitie. Hoewel onze sport daarin volledig legaal is wanneer je aan de strenge voorwaarde voldoet hoef je niet bij Interpolis aan te kloppen in het geval van schade.
Lees meer
Voortgang herziening wapenwet
In 2022, dus inmiddels alweer bijna 4 jaar geleden, verscheen het rapport “Ringen rond de roos” van de commissie van Dam. Deze was belast met de taak om de huidige wapenwet te inventariseren en een advies hierover te geven. Afgelopen week zijn er gesprekken gevoerd over de stand van zaken. De KNSA, SBN en de WLASSH deelde hier het een en ander over. Samenvattend, het ziet er voor bepaalde disciplines niet rooskleurig uit. Geïnteresseerd? Lees dan verder!
Lees meer
Nieuws: Voornemen aanpassing omgevingswet
Al vaker heb ik geroepen dat het er sterk op lijkt dat wij sportschutters niet zijn meegenomen in het opstellen van de omgevingswet. Dat bleek ook wel toen er in 2024 op stel en sprong een “gedoogconstructie” voor het bezit van 3 kg rookzwak kruit en / of 1 kg zwart kruit kwam. Eerst met kistje, toen weer niet… etc. Daar lijkt nu meer duidelijkheid in te komen, benieuwd? Lees dan verder!
Lees meer
Nieuws: De zon begint weer te schijnen bij onze zuiderburen
Terwijl we in Nederland aan het uitvinden zijn hoe we met de overbrengingsvergunning moeten omgaan is in België een eerste stap gezet om het herladen weer mogelijk te maken. Voorzichtig goed nieuws dus voor iedereen die daar niet kan wachten om weer te herladen. Benieuwd? Lees vooral verder!
Lees meer
Het leed dat “Overbrengingsvergunning” heet deel 3
Het is begin februari, dus eigenlijk 5 voor 12 als het gaat om het gedogen van het vervoer van kruit. Het leek er sterk op dat we na 1 maart de overbrengingsvergunning aan mogen vragen. Het laatste nieuws is dat de handhaving voor de overbrengingsvergunning is uitgesteld tot 1 september van dit jaar. Daarna is de vergunning toch echt verplicht om kruit over te brengen.
Lees meer
Het leed dat “Overbrengingsvergunning” heet deel 2
Het is nog maar kort geleden dat ik een artikel schreef over de overbrengingsvergunning die er aan zit te komen voor sportschutters die kruit willen overbrengen van de wapenhandel naar hun woonplaats. Het vorige artikel had nog een aantal open eindjes maar daar is op sommige punten wat meer duidelijkheid in gekomen. Het is nu bijna het einde van de maand en februari komt snel in zicht. Februari is zoals we allemaal weten een hele korte maand. We naderen dus snel 1 maart dus hoogste tijd weer voor een tussenstand. Geïnteresseerd? Lees dan verder!
Lees meer
Het leed dat “Overbrengingsvergunning” heet
Het was even heerlijk rustig rond de WECG / omgevingswet. Maar daar komt per 1 maart 2026 verandering in. Deze maatregel, wanneer zo doorgevoerd, gaat alle herladers in Nederland treffen en zal er weer voor zorgen dat je weer het een en ander op orde moet hebben voor je kruit gaat halen bij de wapenhandel. Benieuwd naar deze maatregel, lees dan snel verder.
Lees meer
Even voorstellen: SBN
In de afgelopen dagen las ik wederom een bijzonder bericht: naast de KNSA is onlangs een nieuw overkoepelend orgaan opgericht. Dat roept natuurlijk ook een aantal vragen op. Wat kan de SBN, Schietsportbond Nederland voluit, doen voor verenigingen, schutters en de toekomst van onze sport? Wij mochten in gesprek met de initiatiefnemers om daar meer over te horen.
Lees meer